Christmas time in Sweden


It’s been already a week ago since I went to Sweden.
People are right when they say that Swedish people are beautiful so that’s already one reason why you should plan a city trip to Stockholm ;-).
Not this time for me because I went to a small town called Falun, 2-3 hours away from the big city.
Falun used to be the Capital but after the mine had collapsed it turned out different.
With a warm welcome from my friend, with dinner and of course a night out!
On day 2 we went to the Christmas market, that’s only there once a year (lucky me!).

This town looks so different then the Netherlands and Belgium, there is so much nature with big lakes and wooden houses in different colors, what gives you a real Christmas feeling.
Off we go to the market that was SO old school, people who shaped wooden spoons with a knife, handmade knitted accessories but also the food: different kind of mustards, meat and so much more.
Before that my friend was telling me the stories about the mine and why a lot of houses has a copper red color, imagine I had no clue where to look first! 

Since it gets dark at 3 P.M. with -10 degrees, we went for a drink- hot chocolate – nothing better when you don’t feel your toes anymore.
Before we started our cosy evening before the fire place with red wine and pizza, Malin wanted to show me one more thing.
We drove all the way up to a higher point in the city, I can tell you the view was amazing!
Fun to know, in Falun they hold the World Wintercup ski jumping, wow that ski jump is really high- bravo to the athletes – you need some courage for that.

The next morning we went to Borlänge – a city 10-15 minutes away – for lunch.
We went to ‘Peace and Love’ one of the more popular places and the food was delicious!
Then it was about time to leave, TIP you must travel with the train when you’re in Sweden because they are luxurious: a bar with food and drinks, WiFi etc. 

And now we’re back in Belgium. I had so much fun and I’m happy with this experience!
I want to tell a lot more but hopefully with this story I let you guys think about a city trip!


Het is alweer een week geleden dat ik naar Zweden ben geweest.
De mensen hebben gelijk als ze zeggen dat de Zweedse mensen knap zijn, al een reden om een trip naar Stockholm te plannen ;-).
Niet voor mij deze keer want ik ben naar ‘Falun’ gegaan, een klein stadje 2-3 uurtjes weg van de big city.
Falun was normaal de hoofdstad van Zweden maar sinds de mijn was ingestort is daar verandering in gekomen.
Een warm ontvangst van mijn vriendinnetje, met een diner en avondje uit natuurlijk!
Op dag twee zijn we naar de Kerst markt gegaan, die er maar een keer per jaar staat (Heb ik even geluk!).

Deze stad is zo verschillend van wat wij gewend zijn in Nederland en België, er is zoveel natuur met grote meren en houten huizen in verschillende kleuren, dat geeft je een enorm kerst gevoel!
De Kerstmarkt was zo ouderwets, mensen die houten lepels maakten met een mes, hand gemaakte accessoires maar ook het eten: verschillende mosterds, vlees noem maar op.
Voordien was mijn vriendin aan het vertellen over de historie van de stad, over de mijnen en waarom de meeste huizen die koper rode kleur hebben.
Kan je je inbeelden dat ik geen idee had waar ik als eerste naar moest kijken?

Sinds het om 3 uur ’s middags al donker wordt en zo’n -10 graden is was het tijd voor ja ja – warme chocolademelk – om die bevroren tenen weer even terug in leven te brengen.
Voor aleer we een gezellige avond voor de open haard hielden met rode wijn en véél pizza wou Malin me toch eerst iets laten zien.
We reden naar een hoger punt in de stad en ik kan je vertellen dat het uitzicht prachtig was!
Leuk om te weten, in Falun wordt de Winter Worldcup gehouden met de grote ski schans, wauw die schans is enorm -bravo aan de atleten- want daar heb je wat moed voor nodig…

De volgende ochtend zijn we naar Borlänge gereden, een stadje 10-15 minuten verder op voor een lunch.
‘Peace and Love’ is een van de populaire plaatsjes om te zitten, verstaanbaar want het eten was heerlijk!
Toen werd het jammer genoeg tijd om te vertrekken, één TIP als je naar Zweden gaat moet je een keer met de trein reizen.
Ik heb nog nooit zo’n luxueuze trein gezien, met een bar, WiFi enz.

Nu zijn we alweer in België, ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad en ben blij met deze nieuwe ervaring.
Hopelijk kan ik met mijn verhaal jullie ook een beetje aanzetten tot een city trip!

♥. K






Geef een reactie

